måndag 18 april 2016

Nej nej nej!

Sitt ner! Lugn! Nej nej nej inte rusa ut genom dörren ni måste klä på er först! Stå still! Nej, den är inte din, det är din systers. Kom tillbaka! Jag är inte klar! Hallå? Vart ska du? Stå still! Du också, kom hit så jag får klä på dig. Nej, inte det benet, det andra. Lyft tack. Så. Nu kan vi gå. Nej nej nej inte alla på en gång! Lugn! Jag måste få på mig skorna först. Nej nej nej nu välter ni mig! Stanna! Kasta er inte ut genom dörren nu. Väääänta! Jag sa ju att ni inte skulle kasta er ut! Lugn! Gå ordentligt!

Sluta slicka på lyktstolpen! Låt tuggummit vara! Nej nej nej, slå inte din syster! Låt bli fågeln! Nej! Inte skrämma ankor! Akta bilen! Var du tvungen att hoppa rakt i vattenpölen? Nej! Du får inte äta bananskal! Låt bli! Gå ordentligt! Nej nej nej, vi går på samma sida lyktstolpen allihop. Så,håll ihop nu när vi går över vägen. Nej nej nej! Inte så! Akta cyklisten! Nej, du får inte hälsa på främmande hundar! Gå ordentligt! Men kom igen nu! Vi har inte hela dagen på oss. Sluta söla! Gå ordentligt! Men sluta springa! Håll er här. Nej nej nej låt bli ekorren! Nej du får inte leka i leran just nu. Låt bli! Nej! Inte äta hamburgerpapper! Släpp! Och låt din syster vara ifred! Nej vi ska inte hälsa på pensionärerna! Stjäl inte fåglarnas bröd! Låt bli! Akta barnvagnen! Gå ordentligt! Låt hästbajset vara! Åh nu trampade du i det. Skärpning! Gå ordentligt! Låt bli tulpanerna! Sluta rota i rabatten! Nej nej nej du får inte bada! Upp ur vattnet! Sluta bråka med din syster! Gå! Bara gå! Ordentligt! Nej! spotta ut kolapappret! Kan ni hålla ihop och gå tillsammans? Vi kan inte ta upp hela vägbanan! Skärpning! Nej men vad göööör ni? 

Vi tog en promenad. Likt vilket annat människodagis på utflykt som helst. 






1 kommentar: