torsdag 6 februari 2014

Bikinisäsong är det ju för oss alla

Mitt eget gymkort har jag sagt upp. Jag hinner helt enkelt inte med sådana nyttiga, urtrista trivialiteter med allt hundnördande. För på fritiden vill jag ju ha det så tjoohooigt som möjligt, och vad är mer tjoohooigt än hundnörderi egentligen? Jag kan i varje fall inte komma på någonting.

Hundarna har däremot inte sagt upp sina gymkort. När det är sådär trist, grått och mörkt ute är inte matte alltid så himlans sugen på att aktivera tjejerna i utomhuset. Men då är det ju så himlans perfekt att vi har ett eget litet gym här hemma i garderoben.

Tänk vad mycket roligheter man kan ordna med lite plankor, dörrmattor, en pet-flaska, en babypall, en strykbräda, en proppjuck och lite balansbollar.

Jag tror att hemmagymmet klassas som en av de mest tjoohooiga saker tjejerna vet. Båda två sitter och gnäller förväntansfullt medan de väntar på sin tur. Och när de väl släpps ut viftas de såpass hejvilt med svansar och tungor att jag med lätthet skulle kunna torka tvätt i mitt vardagsrum på mindre än åtta minuter.

Vi tränar balans, styrka, uthållighet och koncentration. För Snigels del blir det dessutom mycket konstiga underlag som rör på sig och låter eftersom det här är ganska så nytt för henne.

Två till tre minuter per station beroende av svårighetsgrad och paus mellan varje.

Hade jag varit riktigt ambitiös så hade jag även inkluderat mig själv i lite högre grad och tränat 3 minuter själv också när hundarna pausar. Men riktigt så långt har vi inte kommit ännu. Men vem vet. Bikinisäsong är det ju för oss alla om en inte alltför avlägsen tid. Jag är bara lite osäker på exakt vad som skulle hända om jag ställde mig på en balansboll....









2 kommentarer:

  1. åh så grymt smart! Fast kanske lättare med mindre hundar, lite större hundar behöver större grejer ;) Men jag brukar också köra på balansboll. Hur gör du med den där brädan o petflaskan? Kan du filma ett "gympass" någon gång? :)

    Liknar o låter som ett Crossfit/cirkelfys pass ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kan nog bli betydligt mer avancerat med stora hundar... bordskivor och betongcylindrar och sånt där brukar inte vara så kul att dra fram i vardagsrummet :D Brädan och petflaskan blir som en extra lurig gunga/vipp. För den äldre hunden som är van och inte rädd för gungan i agility så blir det främst en balansövning där hon ska röra sig över brädan som gungar åt lite olika håll (jag sitter precis intill och håller emot för att undvika skador). För Snigel som är valp och inte van med gungan så blir det främst en ljudövning eftersom den låter så fort man sätter tassen på den, samt en övning i att sätta tassarna på underlag som rör sig. Ska försöka filma någon gång :D

      Radera