söndag 1 maj 2016

Högerhandling och trestegsbackande

Eftersom det är dumt att ändra på vinnande koncept och så vidare så blev det såklart mer Rallylydnad idag. Debut i avancerad klass med två starter för det lilla Snigelodjuret. En debut som jag egentligen som tidigast hade planerat skulle ske i juni nån gång när vi liksom hade hunnit låta fortsättningsklassen landa och kanske haft lite mera tid på oss att fila på det här med högerhandlingen och trestegsbackandet och allt det där. Men eftersom mina kära vänner gärna ägnar sig åt utpressning av värsta sort och jag är en vek jävel som ständigt faller för grupptryck så blev det helt enkelt bara till att försöka samla ihop sig och köra på.

Snigel kändes lite trött och off även i morse och jag anade väldans mycket ugglor och annat luddigt i mossen. Hade inga som helsta illusioner om att dagens starter skulle gå vår väg. Vi kan ju liksom inte det här och vi har inte ens börjat träna på ens kortare sekvenser i den här klassen. Däremot hade jag som målsättning att få till både lite flärp och lite gorillatassschvung i Snigelprylen under dagens rundor. Det var mitt enda mål faktiskt. Få tillbaka lite av det däringa flärpet och tjohoet som vi verkade ha tappat bort igår. 

Under uppvärmningen kändes hon riktigt fin. Inte helt sig själv utan ett par hack lugnare, men ändå - nära nog liksom. I själva rundan hade hon betydligt mycket bättre attityd än igår även om jag fortfarande saknar det där lilla extra, och även idag så kändes det som att hon zoomade ut lite då och då. Sista skylten på rakstreckor verkar ha blivit en grej sen igår. Hon gjorde nämligen exakt samma sak på båda loppen igår och båda idag. Hon liksom bara knatar rakt förbi den som att hon inte ser den och kommer sen på sig själv och går sedan runt skylten. Inga andra skyltar ger det här problemet men just sista skylten på en raksträcka. De gills tydligen inte. I övrigt hade vi väl lite missförstånd och lite flamsigt trams och mycket riktigt så trampade jag på hunden i backa tre steg. Precis som jag hade förutspått. Men ändå. Jag kände mig väldigt nöjd med vår debut ändå och känslan hade vi nästan nästan. Jag var dock ganska så säker på att vi inte hade fått godkänt eftersom jag tyckte mig ana ett par felövningar. 

Runda nummer två gav en lite bättre känsla, däremot var den lite mer ojämn. Snigel blev lite halvflärpig i starten och gjorde till och med ett jämfota skutt men missade mina njurar med ett par centimeter. Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen för det. Jag ville ju ha flärp liksom. Sen kändes det som att hon lhela tiden låg på gränsen mellan att explodera i räserflärp eller checka ut helt och hållet.  Även här så blev det lite småtrassel och backa tre steg gick ju såklart käpprätt åt varmare breddgrader även om jag denna gång inte trampade på hund. Men Det kändes ändå helt okej liksom för att vara helt nytt för oss och grejer. Och Snigel var ju liksom flärpigare än igår. Mål uppnått liksom!

Förutom flärp och peppmål så råkade vi visst även behålla nog med poäng för att faktiskt få med oss två godkända resultat dessutom. Bara lite sådär hastigt och lustigt och väldigt oväntat bör tilläggas. 83 poäng och en 5e plats i avancerad A med mycket fina kommentarer. 73 poäng och en 12 plats i avancerad B även det med mycket fina kommentarer. Hoppsan så det kan gå liksom.  Mitt rallyårsmål för i år för Lyckoprylen var att ta en titel i fortsättningsklass innan årsskiftet. Hoppsan. 

Dagen spenderades även idag i fantastiskt Sandra och mupphundssällskap. Tack för idag bästa ni! Ni var grymma! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar