tisdag 20 maj 2014

Clinic med Sophia Yin

Förra helgen vankades det roligheter. Men märkligt nog bara roligheter för matten. Inte för de där fyrbenta små prylarna. Eller jo, om man tänker efter så fick nog de det väldans roligt ändå eftersom matte skickade dem på semester hos bästa gudfamiljen. Men nu var det inte det som var poängen här.

Matte var nämligen på en två dagars clinic för ingen mindre än Sophia Yin, för mig som etolog och vetenskapsnörd är det ju nästan som att träffa Gud skulle man väl kunna säga.

Under dagarna behandlades följande ämnen:


  • How to Think Like a Dog: The Science That Makes Fido’s Brain Tick
  • Recognizing Fear and Imminent Aggression
  • Rapid Reversal of Fear and Aggression
  • Pet Dogs, Problem Dogs, and High Performance Dogs: Using Science to Take Your Training to a New Level
  • Teaching Dogs to Learn to Earn: A Quick, Fun, and Safe way
  • Genes and Behavior: The Interplay Between Nature and Nurture
  • The Many Faces of Fear: A Broad Approach to Handling Fear and Aggression


För att summera det hela så kan jag väl säga att Sophia är en mycket duktig föreläsare som engagerar och intresserar. I grund och botten behandlades inte några för mig direkt obekanta ämnen men jag fick ändå med mig värdefull kunskap och "nytänk" som jag absolut kommer att använda mig av både i mitt jobb och med mina egna hundar. Att ta del av ett vetenskapligt validerat träningsprotokoll för att hantera problembeteenden var även det oerhört värdefullt Att detta protokoll sedan är så enkelt att man med lätthet kan lära ut det till vilken typ av hundägare som helst är bara en stor bonus. Den viktigaste lärdom jag tog med mig är nog det här med att "less is more" och varför i hela fridens namn måste vi alltid krångla till det? Sophias program var så enkelt i sin utformning och verkar likväl effektivt. Lite som en blandning mellan vår skvallerträning och dogparkour varvat med kontaktövningar. Ungefär.

Oerhört intressant helg hur som haver som toppades av att jag även äntligen fick köpt mig en Treat & Train. Och wow vilken pryl säger jag bara! Tjejerna är som tokiga efter den och jag har redan funnit umptiarton olika användningsområden till den.

1 kommentar: