måndag 18 februari 2013

Älskade...


Frisignal!! Hur har jag klarat mig utan dig fram tills nu? Nej just ja, det har jag ju inte! Kan inte för mitt liv förstå varför jag inte arbetat med det "på riktigt" tidigare.

Helt plötsligt vet jag hur jag ska få fram stadga i beteenden - och ännu bättre - Önska verkar äntligen förstå vad jag menar.

Igår tränade vi på "sitt" med frisignal - dels för att få stadga i beteendet (vi har fortfarande inte nån direkt säker "plats") men även för att hon ska ge snabbare signalrespons. Tro det eller ej men det gav resultat!

Började öva på "stå" idag - något som hittills mest funkat av ren tur än att hon egentligen vet vad "stå" betyder. Med det tog väl ungefär 2 minuter innan jag såg hur poletten trillade ner. Hon står inte kvar lika länge som hon kan sitta kvar, men å andra sidan är idag första gången vi faktiskt tränar på att hålla stå positionen (har känts meningslöst tidigare när vi inte ens kan få fram ett säkert stå, sitt eller något annat heller för den delen).

Kvällens andra försök till att "stå" och hålla den positionen gick helt över förväntan! Önska är annars hunden som inte kan stå kvar på kommando om så hennes liv hängde på det...det fjantas, trippas, sitts och liggs så fort inget händer. Men inte ikväll!

Summan av det hela är att matte är mycket nöjd! Så nu tränar vi på sitt, stå och snart även ligg med frisignal.
Började även träna på att backa idag, något jag försökt lite halvt innan men gett upp ganska så snabbt. Men den här gången så tror jag mig ha sett ett litet ljus gå upp. Använde även en annan metod mot jag försökt med tidigare - vem vet.. det kanske funkar!

9 minuter senare: JA! Det funkar! Jag har till och med filmbevis på att fröken kan backa :D

http://www.youtube.com/watch?v=2wlyJoLreNU&feature=youtube_gdata

Film från gårdagens "sitt" träning: http://www.youtube.com/watch?v=blkUvaO6QoA&feature=share

Film från kvällens "stå" träning: http://www.youtube.com/watch?v=8FHOlpav6ws&feature=youtube_gdata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar