söndag 4 mars 2012

Superstar!

Världens bästa och duktigaste Önska! Jag börjar få slut på superlativ för att beskriva min lilla skitvalp men hon är nästan lite för fantastisk om ni frågar mig! Så lätt och underbar att ha att göra med, för att inte nämna ljuvligt mysig!

Nätterna igenom sover hon intryckt i min famn, på morgonen lägger hon försiktigt tassar och nos mot mitt ansikte och myser tills det är dags att gå upp.

Det här med att valpar inte ska motioneras är vi duktiga på att skita fullständigt i. Önska blir tokig om hon inte får gå ut och gå och blir Önska tokig blir jag det också. Så långpromenader it is, med mycket kontakt och inkallningsövningar. Det är dessutom i princip enda sätter att få henne att äta. Mat ur skål eller aktiveringsleksak vägrar hon - det enda som funkar är mat i lek eller träning och helst ute.

Hon har blivit jätte duktig på att ta kontakt när vi är ute. Även inkallning funkar i princip klockrent så länge hon inte bestämt sig för att hon ska hem eller när det verkligen gäller. Min målsättning är såklart att ha 110% inkallning vilket kommer att innebära myyyycket mer jobb!

Vi har även tränat lite annat hemma. Just nu jobbar vi på "sitt", "ligg", "puss", "buga", ligga plats på filten och nyss shapade jag in "high five" när vi såg på tv. Stimulikontroll har vi däremot inte ännu. I minst hälften av träningspassen är hon så "på" att hon inte fokuserar på vad hon gör, hon blir alldeles till sig av klickern och jag behöver nästan ta på mig hockeyhjälm för att inte få ett öga utpetat. Bäst fokus har hon faktiskt när hon är lite trött eller när det finns svagt störande moment i närheten.

Nästa söndag börjar vi på valpkurs Yey! Det ska bli riktigt kul! Hade vart fantastiskt om det dessutom fanns fler minifjanthundar så att Önska äntligen kan få leka med en annan hund. Med tanke på allt som hänt blir jag smått panisk när hon kommer för nära en annan hund så jag tror det är nått vi båda behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar